Mer i lön

Hej! 

Jag, pappa och mamma sitter och pratar om löner och då tycker jag att det är så konstigt att framförallt poliser och sjuksköterskor får skit lite i lön! Dom räddar ju fan liv!! Men får ändå mindre i lön än dom som jobbar på ett framgångsrikt företag. Dom jobbar ibland (ofta) övertid och får jobba för sina pengar men får ändå inte så mycket. Dom gör så att det slipper hända så mycket skit, dom stoppar folk som slåss. Så varför får dom inte mer i lön? 

Pappa hittade en artikel på na.se, där det var en intervju med en polis. Där hen berättar vad som personen får utsättas för och som är deras jobb att göra och vilken lön dom får: 

Polisen är värd mer i lön

Örebro. Jag är polis på utryckningen i Örebro. Jag har gripit våldtäktsmän, våldsverkare och tjuvar. Jag har brutit upp dörrar och slagit in fönsterrutor i både lägenheter och bilar. Jag har plockat ned människor yngre än mig själv som hängt sig, jag har berättat för anhöriga att deras älskade inte kommer hem mer.
Jag har gjort HLR (hjärt- och lungräddning) på människor med hjärtstopp och jag har hoppat undan för bilar som vägrat stanna när jag gjort stopptecken. Jag har kämpat med undermåliga avrapporteringssystem, skrattat med kolleger, gråtit en skvätt, blivit spottad på, utskälld, hotad med både vapen och ord. Jag har blivit slagen, sparkad och skallad. 
Jag har firat midsommar, jul och nyår i uniform. Efter 4,5 år som polis i yttre tjänst tjänar jag 23 100 kr i månaden. Jag har inget ob innan kl 22, och jag jobbar alla dygnets tider, varannan helg, året runt.
Innan jag blev polis läste jag fem år vid universitetet i Lund, juridik, psykologi och kriminologi. Jag lämnade en anställning som biträdande jurist på en framgångsrik advokatbyrå för att i stället flytta hem till Närke och bli polis. Jag har inte ångrat mig en sekund, jag älskar mitt arbete och jag har världens bästa kolleger alla kategorier, bland dessa finns tandläkare, gymnasielärare, socionomer och tonvis av annan kompetens.
En parkeringsvakt som går under Transportarbetarförbundets kollektivavtal har från första april i år 24 600 kr i ingångslön. En polis har i skrivande stund 21 300. Jag missunnar inte p-vakten sin ingångslön, men jag tycker att polisen, med minst två års CSN-lån, borde ligga högre än så, en ingångslön om 25 000 känns inte orimlig.
Jag ser på mina kolleger som varje dag kämpar för ett bättre samhälle och kan inte låta bli att tycka att de förtjänar mer. Mer uppmärksamhet för sitt arbete. Mer uppskattning. Mer betalt.

”Utryckningspolis”
Örebro





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0